گروه آموزشی پایه سوم ابتدایی

گروه های آموزشی دوره ی ابتدایی شهرستان دیّر

گزارش جشن قرآن پایه سوم دبستان 17شهریور آبدان

در روز سه شنبه مورخه ۹آذرماه ۸۹ رأس ساعت هشت ونیم صبح به مناسبت روز مباهله جشن ویژه قرآنی دانش آموزان پایه سوم مدارس شهر آبدان به میزبانی دبستان شهید مطهری برگزار شد

برنامه های اجراء شده:

۱ ـ قرائت قرآن

۲ ـ خیر مقدم آقای حسینی مدیر دبستان شهید مطهری

۳ ـ  بخش خوانی قرآن مجید توسط دانش آموزان پایه سوم  دبستان شهید مطهری

۴ ـ سخنرانی امام جمعه محترم شهر آبدان حاج آقا حمیدی نژاد

۵ ـ سخنرانی ریاست محترم شورای اسلامی شهر جناب آقای چترسنجی

۶ ـ تلاوت برخی از سوره های قرآن توسط سه نفر از دانش آموزان دبستان ۱۷شهریور

۷ ـ اهداءجوائز به دانش آموزان برتر قرآنی

لازم به ذکر است که در این مراسم اعضا انجمن اولیا ومربیان دبستان های شهید مطهری و۱۷شهریور نیز حضور داشتند

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و چهارم آذر 1389ساعت 12:0  توسط علی منصوری  | 

جشن قران

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و چهارم آذر 1389ساعت 10:55  توسط علی منصوری  | 

برنامه عملیاتی

برنامه عملیاتی گروه آموزشی پایه سوم ابتدایی شهرستان دیر

آبان ماه:

تهیّه و تدوین جدول زمان بندی دروس پایه سوم و ارسال آن به مدارس شهرستان

تهیّه و تدوین نمونه برنامه کلاسی پایه سوم وارسال آن به مدارس شهرستان

تهیه وتدوین تکلیف هفتگی بنویسیم وریاضی وعلوم اجتماعی وارسال آن به اداره

جلسه با اولیاء دانش آموزان پایه سوم

تهیّه وتدوین راهنمای تدریس قرآن سوم

آذرماه:

بازدید از آموزشگاه ها وارسال گزارش آن به اداره

شرکت در جلسات هماهنگ کننده گروه های آموزشی

نظارت وراهنمای وتبادل نظر با آموزگارن پایه سوم

برگزاری کارگاه آموزشی قرآن کلاس سوم

تهیه وتدوین سوالات دروس ریاضی و بنویسیم وارسال نمونه آن به مدارس شهرستان

تهیّه وتدوین چک لیست درس هدیه آسمان وارسال به مدارس

تهیّه وارائه طرح درس بر اساس روش های نوین تدریس و ارسال آن به مدارس

برگزاری جشن قرآن

دیماه:

تهیّه وتدوین نمونه سوالات درس های ریاضی و بنویسیم ومتن املا ء پیشنهادی نوبت اول وارسال آن به مدارس

بازدید از مدارس وارائه گزارش به اداره

تهیّه وتدوین شیوه های ارزشیابی مستمر و پایانی دروس سوم وارسال آن به مدارس

تقدیر از دانش آموزان مدارس در فعالیت های مختلف

تقدیر از معلمان خلاق و مبتکر و فعال

تهیّه وتدوین پوشه کار دانش آموزان پایه سوم

ارسال نمونه معیار های ارزشیابی توصیفی به مدارس

بهمن ماه:

شرکت در جلسات شورای آموزگاران مدارس ابتدایی

برگزاری المپیاد ریاضی علوم تجربی بنویسیم پایه سوم

برگزاری نمایشگاه آثار دانش آموزان

فراخوان مقالات وتجربیات معلمان

برگزاری نقاشی ویژه دهه فجر

ارائه راهکار ها وپیشنهادات همکاران در خصوص پیشرفت آموزشی

فراخوان مقاله با عنوان شیوه های نوین تدریس و روش های جذاب و ابتکاری در دروس

اسفندماه:

بررسی شیوه های موثر تربیت دانش آموزان

بازدید از مدارس وتشویق و ترغیب آموزگاران در فراگیری روش های نوین ومشارکتی تدریس

تقدیر از معلمان نمونه

تهیّه وتدوین گزارش عملکرد سه ماه وارسال آن به هماهنگ کننده ی گروه های آموزشی

کاشت نهال توسط دانش آموزان پایه سوم در هفته درخت کاری

بررسی گزارشات وطرح های ابتکاری وارسال آن به  مدیران مدارس وتقدیر از بهترین طرح ها در طول سال تحصیلی

نقد وبررسی کتب درسی و مجلات رشد

فروردین ماه:

نقد وبررسی پیک های نوروزی

تشکیل کلاس های جبرانی برای دانش آموزان

جلسه با اولیاءجهت آمادگی دانش آموزان برای برگزاری امتحانات نوبت دوم

 

                                                    سرگروه آموزشی پایه سوم ابتدایی شهرستان دیر

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و چهارم آذر 1389ساعت 9:20  توسط علی منصوری  | 

ردیف

نام ونام خانوادگی:               آزمون بنویسیم کلاس سوم دبستان ۱۷شهریورآبدان

بارم

1

کلمه ها را به جمله ای که با آن ارتباط دارد وصل کنید

                             لبخند                 وقت ظهر می خوریم

                           اخم                   صورت ها را زیبا می کند

                       ناهار                  با آن دنیا گلستان می شود

5/1

2

کامل کنید

من به درختان ......................................................

آن قدر تند می وید که...........................................

2

3

با کلمه چهار کلمه جدید بسازید     روزنامه     1          2          3         4

 

2

4

آلوده کننده هوا

آلوده کننده آب

 

 

 

 

جدول را کامل کنید

1

5

کلمه ها به کلمه ی هم معنی خود وصل کنید                 تمیزی          آغاز

        شروع           تحمّل

      صبر              پاکیزگی

5/1

6

با دوکلمه یک جمله بسازید      مشغول  حلزون:

1

7

مخالف کلمات را بنویسید            طلوع         گرسنه            خنده            زود

1

8

معنی کلمه ها را بنویسید     کارمند:   

علاقه مند:

2

9

مرتب کنید

است  - نماینده  - در- حفظ - مسئول - کلاس  - نظم

هستم - واقعاً- زرنگی - حلزون  - من

2

10

به جای کلمه هایی که زیر آنها خط کشیده است کلمه ی هم معنی بنویسید

ریز علی خواجوی انسانی نترس است

حسن امیدزاده معلمی از خود گذشته است

1

11

جمله بسازید

شتربان :

دودکش:

2

12

 درباره تصویر دو سطر بنویسید                                

                           

2

+ نوشته شده در  دوشنبه پانزدهم آذر 1389ساعت 18:48  توسط علی منصوری  | 

ردیف

نام ونام خانوادگی:              امتحان ریاضی کلاس سوم دبستان ۱۷شهریور آبدان

 

بارم

1

به عددو حروف بنویسید

6012                                             سه هزارو شش :

2749                                         نه هزار و پانصدوبیست وچهار:

2

2

عددها را باهم جمع کنید                        428و705و443

 

5/1

3

تفریق کنید                         ۱۹۹   -  489                  درستی تفریق را امتحان کنید                                                           

2

4

عددها را از کوچک به بزرگ مرتب کنید                           1315 -5021-3811-4000

1

5

هر شکل چند ضلع دارد

 دایره     مستطیل    مربع  مثلث

 

1

6

4کیلوگرم چند گرم است؟

5/0

7

قطر های شکل ها را رسم کنید

 چهارضلعی        پنج ضلعی

1

8

کدام شکل مکعب مستطیل است با علامت×مشخص کنید

 

 جعبه دستمال کاغذی   خودکار     استکان     لیوان

 


5/0

9

مقایسه کنید

                                 191+400        79+670               987        2000 

                                401-600         201-500                258        254

2

10

برای شکل ها یک ضرب و دو تقسیم بنویسید                                

                                   ..........=............×........

                                   ......... =............÷........

                                   ..........=........... ÷.........

5/1

11

جاهای خالی را کامل کنید       

                                12 =2×                             =7×2    16 =       ×4              20 =  5×

2

12

تقسیم کنید              =2÷18         =5÷25            =4÷24                    =3÷21

2

13

علی روزی 5صفحه کتاب را می خواند او در 3روز چند صفحه کتاب را می خواند؟

 

1

14

فاطمه به هر پیراهن 2دکمه می دوزد 8دکمه به چند پیراهن می تواند بدوزد؟

 

1

+ نوشته شده در  دوشنبه پانزدهم آذر 1389ساعت 18:42  توسط علی منصوری  | 

فهرست مشاهدات:

به جای آن كه برای دانش آموز تكلیفی معین كنید تا انجام دهد و شما بر اساس نتیجه ی كار او میزان موفقیتش را در انجام آن تكلیف اندازه گیری كنید، زمانی كه او درگیر انجام تكلیف است، كارش را به دقت مشاهده كنید و در یابید كه به چه كمكی و تا چه اندازه نیازمند است تا بتواند كارش را به درستی انجام دهد. این رویكرد در ارزشیابی تنها به سنجش دانش آموز نمی پردازد، بلكه سیستم تعلیم و تربیت هم به همراه دانش آموز پیوسته آزمایش می شود تا اطلاعاتی در مورد میزان موفقیت هر یك به دست آید.

روشهای سنجش مشاهده ای:

روشهای مبتنی بر مشاهده بسیار فراوان و متنوع اند و در حوزه های فعالیتی گوناگون فراتر از چهار چوب كلاس درس مورد استفاده قرار می گیرند. به رغم این تنوع روش ها معروفترین فنون مشاهده ای قابل استفاده توسط معلمان را گرانلاندولین طراحی كرده اند و این را در سه دسته زیر قرار داده اند:

1- فهرست وارسی          2- مقیاس درجه بندی          3- واقعه نگاری

روش فهرست وارسی:

—                     روش فهرست وارسی یك شیوه نظام دار ( سیستماتیك ) برای گزارش قضاوتهای مشاهده گر یا مشاهده گران است. با این روش می توان معلوم نمود كه در عملكرد شخص مورد سنجش ( یا محصولی كه او تولید كرده است ) ویژگیهای مورد نظر موجود اند یا نه. کوپر درباره ویژگیهای مورد نظری كه قرار است با روش فهرست وارسی سنجش شوند مهم بودن را مورد تاكید قرار داده و گفته است: "از خود بپرسید كه آیا ویژگی یا ویژگیهای عملكرد یا فرآورده ی مورد نظر آنقدر مهم هستند كه لازم است بود یا نبود آنها دانسته شود. اگر جواب این سوال مثبت است آنگاه روش فهرست وارسی همان چیزی است كه به دنبالش میگردید.

چگونگی تهیه فهرست وارسی:

     تهیه فهرست وارسی عمل ساده ای است. كارهایی كه باید انجام دهید این است كه ابتدا فهرستی از رفتارها یا ویژگی های مهم را تهیه كنید و بعد غلطهای متداول را هم بر آن بیفزائید آخر سر این كه اقلام فهرست را به گونه ای كه بتوانید به راحتی از آنها استفاده كنید مرتب كنید. ( كوپر 1994 ) و درباره افزودن غلط های متداول به فهرست وارسی میگود وجود این گونه غلط ها در فهرست وارسی این وسیله را به صورت یك ابزار تشخیص در می آورد. و به كمك آن می توان اِشكالهای عملكرد یا محصول عملكرد فرد مورد سنجش را مشخص كرد.

ویژگیهای یك فهرست وارسی خوب:

1-  فهرست نسبتا كوتاه است.

2-  هر ماده فهرست به طور كاملا روشن موضوع مورد ارزشیابی را بیان می كند.

3-  هر ماده بر یك رفتار یا ویژگی قابل مشاهده تاكید می كند.

4-  تنها رفتارها یا ویژگیهای مهم منظور می شوند.

5-  ماده های فهرست به گونه ای آرایش می یابند که کل فهرست را به سادگی می توان مورد استفاده قرار داد. (نمونه فهرست وارسی برای سنجش عملكرد بنویسیم)

مقیاس درجه بندی مشاهده ای رفتاری:

     در مقیاس مشاهده ای رفتاری، فهرستی از رفتارها یا ویژگی های مهم كه باید از راه درجه بندی ارزش یابی شوند تهیه می گردد. در این مقیاس از مشاهده گر یا ارزش یاب خواسته می شود، تا تعیین كند رفتار یا رویداد مورد ارزیابی در طول مدتی معین، با چه درجه ای از فراوانی رخ داده است یا می دهد مثل نمونه داده شده. برای دیدن نمونه مقیاس درجه بندی رفتار روی لینك زیر كلیك كنید.

نمونمه مقیاس درجه بندی رفتار ( لینك از یكی از پست های قبلی می گیرم. )

روش مقیاس درجه بندی:

     روش مقیاس درجه بندی به روش فهرست وارسی شبیه است اما به عوض تعیین بود یا نبود رفتار یا ویژگی مورد ارزشیابی كه در روش فهرست وارسی مشخص می شود در مقیاس درجه بندی، درجه یا مقدار رفتار یا ویژگی تعیین می گردد. به سخن دیگر در مقیاس درجه بندی كیفیت مورد ارزشیابی قرار می گیرد. باز هم مانند فهرست وارسی، مقیاس درجه بندی وسیله ای فراهم میاورد كه به كمك آن می توان تمامی دانش آموزان یك كلاس یا گروهی از افراد را در ابعاد معینی مورد قضاوت قرار داد و در آن داوریهای مربوط به تك تك افراد را ثبت نمود.

     سه فایده روش مقیاس درجه بندی از دیدگاه گرانلاندولین:

1-  مشاهدات را به سوی جنبه های مشخص رفتار هدایت می كند.

2-  یك چهار چوب داوری برای مقایسه همه دانش آموزان در یك مجموعه ویژگی فراهم می آورد.

3-  روش مناسبی را برای ثبت داوریهای مشاهده گران فراهم می آورد.

انواع مقیاسهای درجه بندی:

—         مقیاس درجه بندی عددی

—         مقیاس درجه بندی نگاره ای

—         مقیاس درجه بندی نگاره ای توصیفی

خطا در مقیاس درجه بندی        

چهار خطای متداول؛

·           سهل گیری و دادن درجات بالا به رفتار                      

·           سخت گیری و دادن درجات پایین به رفتار                  

·           تمایل مرکزی و دادن درجات متوسط به افراد  ( گرایش مركزی؛ یعنی اینكه اكثرا نمره متوسط به      دانش آموزان دهیم. )               

·           هاله ای یا قضاوت در بر اثر پیش داوری های قبلی ( گرایش هاله ای؛ یعنی اینكه تحت تاثیر برخی كارها و اعمال دانش آموز به تمامی كارهای وی نمره خوب یا ضعیف دهیم. به عنوان مثال، دانش آموزی كه در درس ریاضی خوب و عالیست، در درس ورزش نیز به او نمره خوبی دهیم و ... )

روش واقعه نگاری

—                     روش واقعه نگاری یا روش ثبت رویداد به توصیفهای واقعی از رویدادها و اتفاقات معنی داری كه معلم ( مشاهده گر ) در نتیجه مشاهده از زندگی دانش اموزان به دست می آورد، گفته می شود.

برای اینكه روش واقعه نگاری بهترین نتیجه را به دست بدهد باید شامل ویژگیهای زیر باشد:

1-  توصیفی واقعی از آنچه اتفاق افتاده است و در وضعیت یا شرایطی كه اتفاق افتاده است بدست دهد.

2-  تفسیر از واقعه و اعمال پیشنهادی باید از توصیف واقعه مجزا باشد.

3-  هر یك از موارد ثبت واقعه باید تنها یك واقعه را شامل باشد.

4-  آنچه ثبت میشود باید از لحاظ رشد و تحول دانش اموز یا بازده های یاد گیری و هدفهای آموزشی رویداد مهمی باشد.

5-  تنها آن قسمت از ویژگیها یا حوزه های رفتاری مورد مشاهده و واقعه نگاری قرار گیرد كه با روش های دیگر ارزشیابی قابل ارزشیابی نباشد. از آنجا كه روش واقعه نگاری روشی وقت گیر است و در هر زمان با تعداد زیادی دانش آموز قابل کار بستن نیست بهتر است استفاده از آن را به مقاصد ویژه محدود كنیم.

عوامل موثر در استفاده بهینه از روش واقعه نگاری:

1-  از پیش تعیین كنید كه چه چیزی را مورد مشاهده قرار دهید، اما آماده ثبت رفتار های غیر معمول نیز باشید.

2-  آن مقدار از موقعیت را مشاهده كنید كه رفتار را برای شما معنی دار سازد.

3-  بلافاصله پس از مشاهده واقعه یا رویداد آن را ثبت كنید، زیرا ممكن است بخش هایی از آن را فراموش كنید.

4-  هر یك مورد ثبت واقعه را به توصیف مختصری از یك رویداد محدود نمایید.

5-  توصیف واقعیت ها و تفسیر خودتان از آنها را از هم جدا كنید و تفسیر آن را به وقت دیگری موكول نمایید.

6-  هم موارد مثبت و هم موارد منفی رفتار را ثبت كنید.

7-  پیش از قضاوت و نتیجه گیری درباره رفتار یك دانش آموز تعداد كافی گزارش واقعه نگاری تهیه نمایید.

8-  در نوشتن گزارش واقعه نگاری تمرین كنید.

9-  با فكر و اندیشه قبلی به سراغ واقعه نگاری نروید. سعی كنید رفتارهای دیگر دانش آموز را در مورد كارهای فعلی اش دخالت ندهید.

10-  در واقعه نویسی باید محیط و موقعیتی كه واقعه در آن رخ داده نیز ذكر شود.

اگه خدا بخواد تو یکی از پستهای بعدی یه نمونه واقعه نگاری قرار می دم.

+ نوشته شده در  دوشنبه یکم آذر 1389ساعت 19:12  توسط علی منصوری  |